Bauan Harum Menerpa Seluruh Kawasan Tan4h Perkubvran Ketika Urusan Pengebvm1an Jen4zah T4npa Waris..Subhanallah, Maha Suci Allah..

Baru sahaja ingin berlalu ke kereta, tiba-tiba rakan sekerja meminta bantu4n Haikal, satu lagi jen4zah yang baru tiba. Hari ini rutin harian Haikal agak sibuk,

dari pagi hingga ke petang sudah lima jen4zah dia urusk4n untuk upacara pengebumi4n. Ke4daan m4yat amat t3ruk kerana terlibat dalam kem4langan l4nggar lari.

Urus Jen4zah Tanpa Waris

Biar pun lelah, Haikal cuba melawan peras4annya. Lagi pun memang ini tanggungj4wabnya dalam menguruskan jen4zah yang tid4k mempunyai w4ris. Sudah hampir 10 tahun dia bergelumang dengan bidang tug4s ini.

Selain Haikal, dia turut dib4ntu oleh beberapa staf pej4bat ag4ma yang lain. Tanpa berlengah, setibanya di h0spital, Haikal terus ke bilik m4yat dan mengambil m4yat tadi untuk diuruskan.

Melihat ke4daan m4yat, Haikal j4tuh kasihan kerana terdapat banyak luk4 dan kesan jahit4n kerana m4ngsa dipercayai dil4nggar sebuah lori. Maklumlah dia pes4kit m3ntal, pemandu lori tersebut meningg4lkan dia begitu sahaja.

Badannya yang tegap dan gemuk membuatkan badannya kelihatan amat bengkak. Segala urusan berlangsung seperti biasa, setelah selesai mandi seterusnya jen4zah dikap4nkan sempurna. Tiada perkara di luar dug4an berlaku.

Luar Biasa

Allah itu Maha Besar. Ketika mahu mengangkat jen4zah ke kereta jen4zah, satu kej4dian luar biasa berlaku. Mulanya Haikal memarahi 0rang yang tid4k bertanggungj4wab yang memakir kender4an betul-betul di depan bilik m4yat.

Situasi ini membuatkan mereka perlu mengangkat jen4zah hampir 200 meter untuk sampai ke van jen4zah. Tetapi saat diangkat menggunakan pengusung,

Haikal jadi keliru. Mana tidaknya, jen4zah yang mungkin beratnya hampir 100 kilogram, teras cukup ringan, umpama daun kering. Tetapi Haikal hanya mendiamkan diri.

Jen4zah Terlalu Ringan

Seterusnya setibanya di tanah perkvburan, tanpa membuang masa Haikal dan rakan-rakannya meng4ngkat jen4zah ke kvburan. Masih sama, jen4zah sangat,

ringan seolah-olah tid4k mengangkat apa-apa. Biar pun jen4zah dikebvmikan selepas maghrib tetapi ke4daan malam itu seolah-olah terang-benderang.

Paling ketara ketika menurunkan jen4zah ke li4ng l4had, b4uan harum menerpa seluruh kawasan tan4h perkubvran. Masing-masing yang datang kelihatan takjub dengan segala yang berlaku. Mungkin ketika di dvnia, almarhum diuji Allah kerana mengidap peny4kit m3ntal.

Pengakhir4n lelaki ini cukup indah sekali apabila m4yatnya menjadi terlalu ringan dan liang lah4dnya berbau harum. Masya-Allah. Benarlah 0rang,

g1la atau pes4kit m3nt4l ini ti4da d0sa kerana gugur dari segi syarak. Sudah tentu segala keistimewaan ini Allah kurniakan pada yang berh4k.

Sumber : Realiti Insan via majalah-harian.com

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page NewsKini Ya.

PERHATIAN: Pihak NewsKini tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini

Be the first to comment on "Bauan Harum Menerpa Seluruh Kawasan Tan4h Perkubvran Ketika Urusan Pengebvm1an Jen4zah T4npa Waris..Subhanallah, Maha Suci Allah.."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*