Ti4da L4gi Solat Penj4rakan S0si4l Di Masjid & Surau, SekaIi Ini Resp0n M3nteri Agama Selepas PM Buat Pengumuman

PUTRAJAYA – Kebenaran solat jemaah di masjid dan suraau tanpa penjr4kan s0sial yang diumumkan ker4jaan semalam adalah sesuatu yang amat dinantikan oleh umat Islam di neg4ra ini.

Ment3ri di Jab4tan Perd4na Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Idris Ahmad berkata, ia juga berita gembira buat umat Islam untuk menyambut bulan Ramadan nanti.

“Bagaimanapun, pelaks4naan perkara ini dan pr0sedur operasi standard (S0P) akhir untuk masjid dan surau tertakluk kepada ketetapan pihak berku4sa agama negeri-negeri.

“Sem0ga institusi masjid dan surau terus dimakmurkan dengan aktiviti ib4dah, majlis dan halaqah ilmu serta lain-lain pr0gram pembinaan m0dal insan dan kemasyarakatan,” katanya menerusi satu kenyataan hari ini.

Katanya, pihaknya juga ingin menyerru kepada umat Islam untuk terus berdoa serta bermunjat agar rakyat dan negara terus dipel1hara daripada sebarang kemudratan dan bencn4.

Idris berkata, beliau juga mencadangkan kepada masjid dan surau untuk terus mengadakan solat hajat bagi memohon kesejahteraan dan kesel4matan buat rakyat dan negara.

“Pengumuman fasa peralihan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob semalam adalah terjemahan kepada kejayaan usaha-usaha kerajaan bagi menangani kr1sis kesihatan C0v1d-19 selain kerjasama erat daripada Keluarga Malaysia.

“Pengumuman ini dibuat berasaskan fakta dan data, juga setelah mengambil kira pelbagai faktor termasuk penilaian risik0 daripada Kementerian Kes1hatan Malaysia (KKM) dan pandangan yang dikemukakan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim),” katanya.

Kekalkan pemakaian pel1tup muka dan san1tasi tangan di masjid dan surau sebagai langkah pencegaahan berterusan.

Itu saranan dikemukakan bekas Menteri Di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Seri Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri berhubung pengumuman S0P baharu aktiviti solat jemaah di masjid dan surau oleh kerajaan hari ini.

Zulkifli berkata, beliau mahu pihak berku4asa agama negeri terus mengekalkan S0P berkenaan bagi mengawal penularan C0vld-19 di masjid dan surau.

Kita perlu terus menjadikan masjid dan surau sebagai contoh terbaik pelaksanaan dan pematuhan S0P,” katanya menerusi hantaran di Faceb0ok hari ini.

Perdana Menteri, D4tuk Seri Ismail Sabri Yaakob hari ini mengumumkan, aktiviti solat jemaah di masjid dan surau boleh dilaksanakan tanpa penjrakan fizikal bermula 1 April ini.

Zulkifli berkata, beliau juga pasti pihak berkuaasa agama negeri sedang meneliti usul dan pengumuman baharu oleh kerajaan itu.

“Sebagaimana yang telah saya tegskan ketika masih menjawat jawatan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama),

hkum penjrakan ketika solat berasaskan kepada sebab (‘illah) iaitu wbak C0vld-19 yang memuncak sebelum ini dan kadar vaks1nasi yang masih rendah.

“Apabila keadaan sebaliknya berlku, maka wajarlah hukum penjarakan ketika solat disemaak semula dan dipertimbangkan untuk dimaansuhkan,” katanya.

Katanya, jika diteliti apa yang telah diamalkan di negara-negara dun1a dalam kalangan negara umat Islam, usaha merapatkan saf telah pun dijalankan sebagaimana yang dilaksanakan di Arab Saud1 baru-baru ini.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page NewsKini Ya.

PERHATIAN: Pihak NewsKini tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini

Be the first to comment on "Ti4da L4gi Solat Penj4rakan S0si4l Di Masjid & Surau, SekaIi Ini Resp0n M3nteri Agama Selepas PM Buat Pengumuman"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*