(Vide0) Sekumpul4n murid lemp4r guru ke dalam k0lam, rupanya ada sebab mereka buat begitu

Peng0rbanan yang dilakukan oleh insan bergelar guru sememangnya ti4da tandingan. Sebagai se0rang anak murid yang baik, sudah menjadi tanggungjawab untuk membalas jasa mereka dengan sebaik mungkin.

Lain 0rang, lain cara. Itulah yang dapat disimpulkan tentang satu vide0 tul4r di laman media s0sial apabila sekumpulan murid melemparkan gurunya ke dalam kolam di kawasan sek0lah mereka.

Vide0 yang berdurasi selama 20 saat itu telah mendapat perhatian pengguna laman media s0sial dengan meraih jumlah tontonan melebihi 2.3 juta dan lebih 320,000 tanda suka.

Dalam vide0 tersebut, kita dapat lihat sekumpulan mvrid lelaki, beramai-ramai mengangkat gurunya dan kemudi4nnya melemparkan beliau ke dalam kolam hiasan di sekol4h itu.

Kemudian, gurunya yang sudah dibasahi dengan air keluar daripada kolam tersebut dan bersalaman sambil memeluk anak-anak muridnya sebagai pelukan ter4khir sebelum guru itu berpindah untuk bertugas di sekol4h lain.

Menurut pemilik vide0, @danielhql, dia dan rakan-rakannya berbuat sedemikian kerana guru kesayangan mereka yang mengajar Bahasa Inggeris akan berpindah tid4k lama lagi.

Kej4dian itu juga telah mengundang per4saan terharu dan sedih oleh pengguna laman media s0sial. Antaranya:

Chempaka Biru: Guru yang baik memang disayangi murid dan boleh menjadi kawan bukan musuh akan dikenang sepanj4ng hayat.

Iswazura Ishak: Nampak anak-anak murid itu sayang cikgunya. Susah nak mencari anak-anak yang sayang cikgu macam ini, kena pula cikgu dapat tukar ke sekol4h lain. Sedihnya. Sem0ga anak-anak murid dan guru dipermudahkan segala urusan.

Husni Hamid: Mesti cikgu ini baik dengan anak murid. Cikgu kesayangan. Memang sed1h apabila cikgu yang kita sayang akan berpindah.

Namun, ada juga yang menganggap tindakan sekumpulan murid itu agak melampau dan tid4k menghormati gurunya yang telah banyak berjasa.

Sapri Junai: Menghumban cikgu ke dalam kolam, itu bukan dan tid4k akan pernah aku angg4p sebagai ‘mesra’.

Ahmad Fetri Ilyas: Itu bukan mesra, itu biadab. Walaupun guru itu merelakan, tetapi perbuatan itu tid4k beradab. Jangan jadikan budaya wahai anak-anak. Guru dan murid tetap ada bat4san ad4b. Guru kena dihorm4ti bukan senda gurau sebegini.

Terdapat beberapa ad4b yang patut dicont0hi oleh semua murid terhadap guru.

Hal ini demikian, kerana guru umpama ibubapa kita yang sentiasa mendidik kita tanpa jemu dan lelah.

#1 – Memberikan Salam Kepada Guru

Lihat pada zam4n dahulu murid akan mengelak daripada bertembung dengan guru kerana per4saan takvt dan hormat yang terlalu tinggi.

Tetapi lain pula yang berlaku pada hari ini guru pula perlu memberi laluan kepada murid kerana murid hari ini beranggapan urusan bersama guru telah selesai apabila diluar bilik darjah.

Jadi, untuk mengembalikan persekitaran pembelajaran yang mesra dan sentosa, budaya memberi salam kepada guru perlu dibaja dalam diri setiap murid supaya dapat mewujudkan suasana hormat- menghormati antara murid terhadap guru.

Di samping itu, salam juga merupakan antara sunnah yang sering dilakukan oleh baginda Rasulullah S.A.W untuk merapatkan hubungan silaturahim.

Daripada Abu Hurairah r.a. daripada Rasulullah S.A.W bersabda:

Orang yang berkenderaan hendaklah memberi salam kepada orang yang berjalan kaki, orang yang berjalan kaki kepada orang yang duduk,

kumpulan yang sedikit kepada kumpulan yang ramai, dan orang yang muda memberi salam kepada orang yang tua.
Riwayat al Bukhari dan Muslim

#2 – Jangan Banyak Bercakap

Ketika guru sedang mengajar di hadapan, kita sebagai murid perlu mengelakkan bercakap-cakap dengan teman di sebelah.

Hal ini demikian kerana sikap begitu akan menyebabkan kita tidak dapat memberi tumpuan yang sepenuhnya terhadap ilmu yang disampaikan oleh guru yang menyebabkan kita tid4k dapat memahami perkara yang diterangkan oleh guru.

Tambahan lagi, sikap bercakap ketika guru sedang mengajar di hadapan adalah sang4t tid4k berad4b menurut Islam.

Tetapi, lain pula dengan situasi hari ini yang dapat kita lihat ialah murid semakin mend0minasi situasi kelas se0lah-olah lebih berku4sa darip4da guru.

#3 – Jangan Bercakap Jika Tid4k Ditanya

Ketika dalam pr0ses pengajaran dan pembelajaran sedang berlangsung, murid seharusnya bercakap apabila perlu sahaja dan jangan bercakap selagi tid4k dis0al oleh guru.

H4l ini demikian kerana apabila seorang murid bercakap ketika tidak ditanya ia seperti kita tidak ber4dab dengan 0rang yang telah mencurahkan ilmu kepada kita sebagaimana firman Allah S.W.T;

“Wahai or4ng-0rang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada Ulul-Amri {0rang-orang yang berkuasa} dari kalangan kamu”
Surah An-Nisa’ ayat 59

Perkataan Ulul-Amri di dalam ayat tersebut boleh dinisbahkan kepada guru yang mana d4rjat mereka juga sangat tinggi disisi Allah.

Dan melalui ayat tersebut jelaslah bahawa kita sebagai mvrid perlu taat dan mendengar setiap arahan guru kita sebagaimana yang telah diperintahkan oleh Allah.

#4 – Jangan Menyangkal Kata-Kata Guru

Ad4b yang perlu dititikberatkan oleh murid yang seterusnya ialah jangan sesekali menyangkal kata-kata guru.

H4l ini demikian kerana apabila kita sebagai murid membantah setiap nasihat dan teguran guru yang telah mencurahkan segala ilmunya, kita seolah-olah mel4wan kata-kata ibu bapa kita sendiri.

Cont0hnya, guru sedang menerangkan salah satu formula Matematik di dalam kelas, kemudian kita menegur bahawa formula yang diajar oleh guru itu sal4h di hadapan kawan-kawan sekelas,

perkara ini akan menjatuhkan air muka guru yang mungkin menjejaskan pekerjaannya sebagai guru.

Ini kerana terdapat pelbagai medium yang boleh digunakan untuk membuat tegur4n kepada guru yang mungkin terlep4s pand4ng bahawa berlaku sedikit kesal4han dalam sesi pengajarannya.

#5 – Elakkan Berbisik Di Hadapan Guru

Selain itu, jangan kita berbisik dengan 0rang di sebelah ketika guru sedang menyampaikan ilmu.

Hall ini demikian kerana perlakuan berb1sik itu sangat tid4k b4gus dan dilar4ng di dalam Islam sebagaimana hadith daripada Mas’ud r.a beliau berkata: Rasulullah S.A.W bersabda;

“Jika kalian bertiga maka janganlah 2 0rang berbicara atau berbisik berduaan sementara yang ketiga tid4k diajak sampai kalian bercampur dengan manusia kerana h4l ini akan membuat orang yang ketiga tadi bersedih”.

Riwayat Imam Bukhari dan Imam Muslim

Menurut hadith tersebut jelaslah bahawa perlakuan berbisik itu akan menyinggung per4saan 0rang lain yang berada di sekitar kita.

Jika berbisik di had4pan 0rang ketiga yang mungkin kawan kita juga akan menyebabkan dia tersinggung, apatah lagi pula jika berbisik di hadapan guru yang sedang mengajar di hadapan.

Perkara tersebut mungkin akan menimbulkan pras4ngka burvk di dalam diri guru tersebut.

#6 – Jangan Berbvruk S4ngka Kepada Guru

Di samping itu, antara adab yang perlu diamalkan oleh se0rang murid terhadap guru ialah jangan pernah berburuk sangka kepada guru.

Hal ini demikian kerana sik4p itu tid4k perlu ada dalam diri se0rang murid kerana se0rang murid tid4k berh4k menilai dan menghukum setiap perlakuan gurunya.

Cont0hnya, jika se0rang murid itu telah melihat gurunya melakukan sesuatu perkara yang pada zahirnya meny4lahi ilmunya (bukan menyalahi agama) maka hanya guru itu yang tahu akan segala perbuat4nnya.

Ini kerana selagi perkara yang dilakukan guru itu tid4k meny4lahi Islam, maka tidak perlu bagi se0rang murid untuk hil4ng rasa horm4t dan tid4k berad4b ketika bersama guru.

#7 – Berdiri Apabila Guru Bangun

Ad4b yang perlu dipraktikkan oleh murid yang seterusnya ialah berdiri apabila guru bangun.

H4l ini demikian kerana kedudukan se0rang guru itu sangat tinggi di sisi Allah, maka bagi se0rang murid yang ber4dab kita patut berdiri ketika guru berjalan ketika masuk dan keluar kelas kerana itu menand4kan yang kita amat mengh0rmati guru.

Contoh lainnya, jika kita terp4ksa berselisih dengan guru untuk menggunakan laluan tertentu, sebagai murid kita perlu dahulukan guru untuk menggunakan laluan tersebut.

Jika dilihat pada zam4n sekar4ng, ada segelintir murid se0lah-olah tid4k kisah perihal bangun mengh0rmati guru masuk dan keluar kelas dan tid4k kisah akan cara-cara menghormati guru yang sepatutnya dipraktikkan jika berselisih dengan guru.

Kesimpulannya, walaupun pada hari ini terdapat pelbagai isu berkaitan ad4b dan akhl4k murid yang kian luntur.

Sebagai masyarakat yang melihat perkara ini kita perlulah memainkan peranan penting untuk memperbaiki isu ini dengan memberi teguran dengan cara yang betul.

Sebagaimana yang diketahui umum, guru ibarat ibu bapa kita kerana mereka juga berusaha keras mendidik, membimbing, dan mengajar kita menjadi insan yang berguna.

Jadi, jangan sesekali kita menyangkal kata-kata guru yang telah mencurahkan ilmu mereka kepada kita.

Selain itu, sebagai murid kita haruslah mengelakkan daripada melakukan perkara yang menunjukkan kita tidak beradab ketika di hadapan guru.

Disini jelaslah bahawa kita sebagai murid perlu taat dan mendengar setiap arahan guru kita sebagaimana yang telah diperintahkan oleh Allah S.W.T.

Akhir kata, bukan hanya 7 adab ini sahaja yang perlu dicontohi oleh seorang murid, malah terdapat banyak lagi adab-adab yang perlu dipraktikkan,

oleh seorang murid yang berjaya kerana murid yang berjaya merupakan murid yang sangat menjaga adabnya ketika bersama gurunya.

sumber: https://sinarbestari.sinarharian.com.my/ via http://trendingsangat.pw/

Ad4b yang perlu dititikberatkan oleh murid yang seterusnya ialah jangan sesekali menyangkal kata-kata guru.

H4l ini demikian kerana apabila kita sebagai murid membantah setiap nasihat dan teguran guru yang telah mencurahkan segala ilmunya, kita seolah-olah mel4wan kata-kata ibu bapa kita sendiri.

Cont0hnya, guru sedang menerangkan salah satu formula Matematik di dalam kelas, kemudian kita menegur bahawa formula yang diajar oleh guru itu sal4h di hadapan kawan-kawan sekelas,

perkara ini akan menjatuhkan air muka guru yang mungkin menjejaskan pekerjaannya sebagai guru.

Ini kerana terdapat pelbagai medium yang boleh digunakan untuk membuat tegur4n kepada guru yang mungkin terlep4s pand4ng bahawa berlaku sedikit kesal4han dalam sesi pengajarannya.

#5 – Elakkan Berbisik Di Hadapan Guru

Selain itu, jangan kita berbisik dengan 0rang di sebelah ketika guru sedang menyampaikan ilmu.

Hall ini demikian kerana perlakuan berb1sik itu sangat tid4k b4gus dan dilar4ng di dalam Islam sebagaimana hadith daripada Mas’ud r.a beliau berkata: Rasulullah S.A.W bersabda;

“Jika kalian bertiga maka janganlah 2 0rang berbicara atau berbisik berduaan sementara yang ketiga tid4k diajak sampai kalian bercampur dengan manusia kerana h4l ini akan membuat orang yang ketiga tadi bersedih”.

Riwayat Imam Bukhari dan Imam Muslim

Menurut hadith tersebut jelaslah bahawa perlakuan berbisik itu akan menyinggung per4saan 0rang lain yang berada di sekitar kita.

Jika berbisik di had4pan 0rang ketiga yang mungkin kawan kita juga akan menyebabkan dia tersinggung, apatah lagi pula jika berbisik di hadapan guru yang sedang mengajar di hadapan.

Perkara tersebut mungkin akan menimbulkan pras4ngka burvk di dalam diri guru tersebut.

#6 – Jangan Berbvruk S4ngka Kepada Guru

Di samping itu, antara adab yang perlu diamalkan oleh se0rang murid terhadap guru ialah jangan pernah berburuk sangka kepada guru.

Hal ini demikian kerana sik4p itu tid4k perlu ada dalam diri se0rang murid kerana se0rang murid tid4k berh4k menilai dan menghukum setiap perlakuan gurunya.

Cont0hnya, jika se0rang murid itu telah melihat gurunya melakukan sesuatu perkara yang pada zahirnya meny4lahi ilmunya (bukan menyalahi agama) maka hanya guru itu yang tahu akan segala perbuat4nnya.

Ini kerana selagi perkara yang dilakukan guru itu tid4k meny4lahi Islam, maka tidak perlu bagi se0rang murid untuk hil4ng rasa horm4t dan tid4k berad4b ketika bersama guru.

#7 – Berdiri Apabila Guru Bangun

Ad4b yang perlu dipraktikkan oleh murid yang seterusnya ialah berdiri apabila guru bangun.

H4l ini demikian kerana kedudukan se0rang guru itu sangat tinggi di sisi Allah, maka bagi se0rang murid yang ber4dab kita patut berdiri ketika guru berjalan ketika masuk dan keluar kelas kerana itu menand4kan yang kita amat mengh0rmati guru.

Contoh lainnya, jika kita terp4ksa berselisih dengan guru untuk menggunakan laluan tertentu, sebagai murid kita perlu dahulukan guru untuk menggunakan laluan tersebut.

Jika dilihat pada zam4n sekar4ng, ada segelintir murid se0lah-olah tid4k kisah perihal bangun mengh0rmati guru masuk dan keluar kelas dan tid4k kisah akan cara-cara menghormati guru yang sepatutnya dipraktikkan jika berselisih dengan guru.

Kesimpulannya, walaupun pada hari ini terdapat pelbagai isu berkaitan ad4b dan akhl4k murid yang kian luntur.

Sebagai masyarakat yang melihat perkara ini kita perlulah memainkan peranan penting untuk memperbaiki isu ini dengan memberi teguran dengan cara yang betul.

Sebagaimana yang diketahui umum, guru ibarat ibu bapa kita kerana mereka juga berusaha keras mendidik, membimbing, dan mengajar kita menjadi insan yang berguna.

Jadi, jangan sesekali kita menyangkal kata-kata guru yang telah mencurahkan ilmu mereka kepada kita.

Selain itu, sebagai murid kita haruslah mengelakkan daripada melakukan perkara yang menunjukkan kita tidak beradab ketika di hadapan guru.

Disini jelaslah bahawa kita sebagai murid perlu taat dan mendengar setiap arahan guru kita sebagaimana yang telah diperintahkan oleh Allah S.W.T.

Akhir kata, bukan hanya 7 adab ini sahaja yang perlu dicontohi oleh seorang murid, malah terdapat banyak lagi adab-adab yang perlu dipraktikkan,

oleh seorang murid yang berjaya kerana murid yang berjaya merupakan murid yang sangat menjaga adabnya ketika bersama gurunya.

sumber: https://sinarbestari.sinarharian.com.my/ via http://trendingsangat.pw/

Be the first to comment on "(Vide0) Sekumpul4n murid lemp4r guru ke dalam k0lam, rupanya ada sebab mereka buat begitu"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*