Misteri tap4k Kaki Raksas4 Di Aceh

Ada cerukan besar di tepi laut Desa Pasar Gampong, Tapaktuan, Aceh Selatan, Provinsi Aceh. Overdraf berbentuk kaki lengkap dengan lima jari. Overdraf yang disebut telapak kaki Tuan Tapa berada di pinggir tebing Gunung Lampu yang menghadap langsung ke lautan.

Berukuran 6 × 2.5 meter, cerukan tersebut telah menarik perhatian banyak pelancong yang ingin tahu mengenai misteri kaki gergasi itu. Misteri kaki raksasa bermula dari legenda pertapa raksasa bernama Syeikh Tuan Tapa yang taat kepada Allah SWT.

Semasa bertafakur, Sheikh Tuan Tapa terganggu oleh pertempuran seorang raja dari Kerajaan Asralanoka dari Lautan Hindi yang ingin mengambil anaknya yang berasal dari dua naga. Syekh Tuan Tapa kemudian keluar dari gua untuk menolong raja yang berada dalam masalah di tengah lautan.

Selepas pertempuran sengit itu, dua naga mati di tangan Syeikh Tuan Tapa yang bersenjatakan tongkat kayu dan raja dapat mendapatkan anaknya kembali.

Keluarga kerajaan kemudian menetap di dekat gua Sheikh Tuan Tapa, yang kemudian menjadi pendahulu penempatan Tapak Tuan.

Selain bentuk telapak kaki, terdapat juga batu besar di tengah lautan yang dikenali sebagai topi milik Sheikh Tuan Tapa yang dilaporkan hilang dari gua. Tongkat kayunya disangka telah membatu, dengan gundukan di sebelah batu di tengah lautan.

Jangan berakhir di sana. Kira-kira lima kilometer dari lokasi kaki gergasi, terdapat karang berbentuk hati di Desa Batu Itam dan sisik naga di Desa Batu Merah.

Ada juga terumbu yang dikatakan menyerupai kapal raja di Pantai Batu Berlayar, Desa Damar Tutong, yang terletak kira-kira 20 kilometer dari jejak raksasa.

Sumber: cnnindonesia via https://mysumbermaya.com/

Perhatian! Pihak news.kini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page news.kini Ya.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini

Be the first to comment on "Misteri tap4k Kaki Raksas4 Di Aceh"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*