Adik Ini Berpuasa Di Dvnia Tapi Berbuka Di Syurga…Manisnya Senyumanmu Nak

Tiga jam sebelum berbuka puasa hari ter4khir Ramadhan 1442H, kanak-kanak berusia 12 tahun ini keluar ke pasar untuk membeli sayur. Pasar berkenaan terletak,

kira-kira 1km dari rumahnya di Hayyu Syuja’iyah, Timur Ghaz.zah. Hamzah terkenal di kalangan penduduk kampungnya sebagai kanak-kanak berwatak dewasa.

Dia sememangnya se0rang anak yang suka menolong ibu bapanya, biarpun bukan anak sulung lelaki. Hamzah anak bongsu dari 5 beradik. Dia turut mempunyai 3 saudara sebapa. Dalam perjalanan ke pasar petang itu,

Hamzah bertembung dengan sebuah pesaw4t y4hudi. Mus0h dur.jana itu terus memb3dil tubvh kecil itu menyebabkannya terp3lanting beberapa meter berhampiran kawasan perkub0ran Abu al-Kas.

M4yatnya dibawa ke H0spital As Syifa’ di tengah bandar Ghaz.zah. Kakitangan h0spital sangat teruja melihat jen4zah kanak-kanak ini. Wajahnya mengukir senyuman yang sungguh manis.

Namun, tiada siapa mengenalinya sebagai Hamzah Nisar kerana tiada sebarang pengenalan diri pada tubuhnya.

Sehinggalah bapanya tiba di h0spital kerana mencari anaknya yang tidak pulang ke rumah. Si bapa sangat terkejut mendapati Hamzah sudah tid4k berny4wa. Namun kesed1hannya terubat sebaik melihat senyuman dari raut wajah anak kesayangannya itu.

Si bapa yakin bahawa anaknya mendapat anugerah sya.hid. Pasti anaknya akan ditempatkan di syurga Allah. Pasti anak ini akan menunggu ibu bapanya di pintu syurga.

Demikianlah yakinnya si bapa dengan janji Allah. Bukan kali pertama keluarga ini berhadapan suasana sebegini.

Bahkan keluarga Hamzah sememangnya terkenal sebagai keluarga yang mempunyai ramai syuhada’. Antaranya ialah bapa saudaranya, Mohd Yasin Nisar yang terbun0h dalam ser4ngan udara pada 2001.

Demikian juga Yasin Naif Nisar yang terbun0h dalam serangan di Hayyu Zaitun pada 2002. Bapa saudara sebelah ibunya, Mohd Rasyad Al Khauli turut,

terk0rban dalam ser4ngan udara pada tahun 2014. Semoga Allah merahmati As Syahid Hamzah Nisar dan bapa-bapa saudaranya yang gugur sya.hid.

Sumber:haliabara via majalah-harian.com via kongsisibomonicko

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page NewsKini Ya.

PERHATIAN: Pihak NewsKini tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini

Be the first to comment on "Adik Ini Berpuasa Di Dvnia Tapi Berbuka Di Syurga…Manisnya Senyumanmu Nak"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*