‘Bad4n Izuan Kini Tingg4l Tul4ng Sahaja’, lbu Pelak0n Remaja lzuan Fitri Merayu D0a 0rang Ramai.

KUALA LUMPUR : Tiada lagi perasaan maIu ibu kepada pelak0n remaja, Izuan Fitri apabila terpa.ksa memoh0n bant.uan orang ramai bagi membiayai k0s perub.atan anaknya yang baru menja.Iani pembe.dahan pada bahagian 0tak di H0spital Kuala Lumpur (HKL) pada awal bulan ini.

Nor Abdul Rani, 57, yang juga ibu tun.ggaI berkata, dia bukan sengaja meminta-minta atau mer.aih simp.ati, sebaliknya cuba berik.htiar demi memastikan Izuan mempu.nyai kelengkapan mencukupi untuk segera sem.buh.

“Jujurnya, saya pening kepala mencari perbelanjaan buat Adik (Izuan). Ini kerana perbelanjaan menjadi bertambah besar selepas dipindahkan ke Institut Perub.atan Respiratori (IPR).

“Dia memerlukan penyediaan kelengkapan khas seperti tiIam untuk pes.akit terIantar, lampin pakai buang, susu dan ub.at-ub.atan. Sebab semuanya kena beli sendiri di IPR, tidak seperti di HKL.

“Jadi, saya memang berdepan kesem.pitan duit. Untuk kelengkapan sahaja, ribuan ringgit perlu disediakan, itu belum k0s raw.atan sepanjang Adik di IPR.

“Saya beli ub.at sa.wan di farmasi sek0tak harga RM500, semalam. Itu belum termasuk susu, lampin pakai buang, losyen, pelapik lampin pakai buang, tisu basah pelitup mulut dan hidung, kesemuanya selepas dikira anggaran wang diperlukan RM1700 sebulan bagi perbelanjaan Adik,” katanya kepada BH 0nline.

Nor berkata, duit simpanan pun tidak banyak, selain sukar mendapat kerja apabila sudah berusia.

“Siapa mahu ambil saya bekerja dalam usia begini? Sebelum ini, saya berniaga, tetapi keadaan sekarang tidak mengi.zinkan.

“Namun, macam mana susah pun, saya tetap kena berusaha mencari duit membayar k0s perub.atan Adik.

“Cuma, jika ada bant.uan mungkin sedikit sebanyak meringankan kesu.litan yang dihadapi,” katanya kepada BH 0nline.

Nor berkata, anak-anak lain tidak setuju meminta sumb.angan, namun dia buntu memikirkannya, selain berharap 0rang ramai tidak memandang ser0ng terhadap usahanya.

Sebagai ibu, katanya, dia akan cuba sedaya upaya mela.kukan apa sahaja buat anaknya.

Dalam pada itu, Nor meIuahkan perasaan ke.saI apabila Persatuan Seniman Malaysia (SENIMAN) langsung tidak bertanya khabar atau memb.antu anaknya.

“Saya mengharapkan SENIMAN, tetapi batang hidu.ng pun tidak nampak. Jangankan berikan bant.uan, telef0n bertanya khabar jauh sekali. Takkan bila keluar kisah dalam akhbar baru nak ambil tindakan?

“Saya pelik. Adik bukan pelak0n biasa-biasa, dua anugerah kali menang tr0fi pelak0n kanak-kanak terbaik.

“Jika orang luar kenal, takkan SENIMAN tidak kenal. Adik berlak0n dari kecil, dari zaman bergelar ekstra, bukannya tiba-tiba sahaja mel0njak nama sebagai pelakon,” katanya.

Nor berkata, anaknya itu menerima bayaran RM50, malah pernah juga tidak dibayar.

“Adik mula berlak0n drama Pangkin Atok pada sekitar 2010 dan mula menjadi perha.tian pihak pr0duksi. Saya tahu Adik tidak popular,

berbanding pelakon kanak-kanak lain, tetapi sepatutnya SENIMAN hulurkan bant.uan, sekurang-kurangnya melawat Adik di h0spital,” katanya.

Terdahulu, Izuan berjinak-jinak dalam dunia lakonan sejak zaman kanak-kanak dan pernah memenangi beberapa anugerah. Pelakon filem Butak itu pernah.

menjulang trofi Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik, Anugerah Skrin (ASK) TV3 pada 2015 dan Pelakon Kanak-Kanak TV Terbaik, Anugerah Seri Angkasa (ASA) 2016.

Berkongsi perkemb.angan terkini, Nor berkata, pelakon berusia 19 tahun itu dipindahkan ke IPR pada Selasa lalu.

“Sudah tiga hari ditempatkan di IPR, keadaan Adik masih sama. Saya pula hanya boleh melihatnya dari tingkap bilik.

“Adik se.dar dan boleh mengge.rakkan ba.dan, berbanding ketika berada di HKL. Saya panggil, Adik pandang, tetapi tidak tahu ingat saya atau tidak.

“Sebab kita tidak tahu apa yang sedang bermain dalam fikirannya. Adik hanya diam dan renung setiap orang.

“D0kt0r beritahu, Adik masih perlukan raw.atan bagi memantau perkemb.angan kesih.atan. Dia perlu menja.lani beberapa uji.an kesih.atan dan menunggu masa yang sesuai untuk imbasan CT-Scan,” katanya.

Katanya, dia kasihan melihat anaknya terlalu sudah kurus sebab tidak makan dan hanya terbaring atas katil.

“Kini, berat badannya hanya tinggal 38 kilogram (kg). Saya sedih sangat, tengok bad.an Adik sudah seperti tinggal tula.ng,” katanya dengan sebak.

Terdahulu, pelakon filem One Two Jaga dan Munafik itu dike.jarkan ke H0spital Selayang, Selangor selepas tidak sed.arkan dan dise.rang sa.wan berikutan penya.kit batuk kering serta ti.bi dihidapi pada 31 Julai lalu.

Izuan ditempatkan di H0spital Selayang selama lebih sebulan, kemudiannya dipindahkan ke HKL untuk menjalani pembed.ahan dan dira.wat selama tiga minggu sebelum dipindahkan ke IPR.

Bagi sesiapa mahu menghulurkan sumba.ngan boleh menghubunginya menerusi laman s0sial, Faceb00k, Nor Abdul Rani.

Sumber : cc / hangitsangat via http://www.majalah-utusan.com/

Perhatian! Pihak news.kini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page news.kini Ya.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini

Be the first to comment on "‘Bad4n Izuan Kini Tingg4l Tul4ng Sahaja’, lbu Pelak0n Remaja lzuan Fitri Merayu D0a 0rang Ramai."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*