P3sanan t3rakhir emak mereka ‘ t0long jaga anak saya ..jangan berikan kepada 0rang lain , termasuklah dari pihak su4mi .

6 Anak Jadi Y4tim “Pesanan Ter4khir Emak Mereka “T0l0ng p3lihara Anak Saya..Jangan Berikan Kepada 0rang Lain, Termasuklah Dari Pih4k Suami.”

Sejak kisah mereka vir4l, rumah enam anak ini menjadi perh4tian 0rang ramai. Ramai penduduk memberikan b4ntuan kem4nusiaan kepada enam anak y4tim pi4tu itu.

Kisah s3dih anak-anak ini yang telah menjadi y4tim pi4tu setelah ibu bapa mereka m3ninggl dvnia, menjadi vir4l di m3dia s0sial.

Anak kedua bernama Alika Mardani, murid tahun 1. Kemudian anak ketiga bernama Alifa Alfira Mardani yang masih berusia enam tahun.

Dalam keadaan mereka masih kecil-kecil dan sangat mem3rlukan kasih sayang 0rang tva. Anak sulung bernama Ali Mardani, masih bers3kolah di s3klah rendah.

Keenam saudara kandung ini hidup terbi4r sejak 0rang tva mereka telah pergi untuk selama-lamanya.

Tiga saudara mereka lainnya masing-masing Aldo Lilah Mardani berusia 4 tahun, Dira Naura Mardani berusia 2 tahun, dan si anak b0ngsu, seorang bayi bernama Syafayanti Bulan Mardani yang baru berusia 1 bulan 6 hari.

Ibu mereka, Siti Hardyanti Ode (26) lebih dulu m3ninggl, lalu disusuli sang ayah Yahya Hardani (33), enam jam kemudian.

Pada masa ini anak-anak ini dijaga oleh nenek mereka, Mustafa (53) dan Diana (48), Ibu bapa kepada ibu anak ini.

6 Anak y4tim ini juga serba kekurangan.si nenek , menjelaskan kedua 0rang tva cucu2 mereka m3ningl dvnia akib4t mengalami t3kanan d4r4h tinggi.

Anaknya Siti Haryanti m3ninggl lebih dulu. Pada ketika ini si ibu m3lahirk4n si bungsu, dia terus meng4lami t3kanan d4r4h tinggi sehingga m3nyebabkan ibunya harus dihantar ke h0spit4l dan m3ninggl dvni4.

P3mergi4n si ibu pula disvsuli suaminya, yang juga m3ninggl akib4t t3kan4n d4r4h tinggi. Suami saat itu s3mpat dik3jarkan ke h0spit4l setelah mengetahui istrinya m3ninggl.

Nenek mereka mengatakan, akan berusaha sedaya upaya untuk menjaga enam cucunya. Dia berp3gang t3guh pada pesanan anaknya ketika dia masih hidvp.

Siti Hardyanti pernah mengatakan, jika terjadi sesuatu kepada dirinya, keenam anak itu harus dijaga oleh si ibu. S3sulit apapun keadaannya.

“Anak saya itu pernah berpesan, sekirannya terj4di apa-apa pada saya Mak, t0l0ng jaga anak saya dengan sebaik mungkin.

Jangan berikan kepada orang lain atau kalau ada orang-orang yang m3minta atau kelvarga dari mana pun, termasuk dari pih4k suami.

Walaupun keluarga dekat jangan, saya m0h0n mak saja yang r4wat,” kata Wa Ode Rusdiana menyebutkan p3san putrinya.

“Nenek juga di beri pesanan, jika memang tidak s4nggup menjaga enam anaknya, tidak perlu bimb4ng.”

Siti meminta ibunya lebih baik meminta t0l0ng kepada tet4ngga karena pasti ada yang mengulvrkan tangan membantu.

“Kalau mak tidak s4nggup kasih makan anak saya, minta b4ntuan kepada jiran t3tangga. Tidak mungkin tidak ada yang memb4ntu memberikan beras.

Insya Allah, pasti ada yang bantu. Nanti anak saya yang membawa jalan yang lurus ke mamak,” katanya.

Bahkan, Siti juga berpesan kepada ibunya agar tidak perlu bers3dih sangat. Dia meyakini enam anaknya akan membesar menjadi anak baik yang akan membuat neneknya bangga.

“Saya pernah juga d!tipu orang. Saya sebenarnya mahu pergi umr4h dari anak saya itu, tapi g4gal. Kata anak saya, cucu saya ini yang akan memb3rangkatkan saya.

Mudah-mudahan saya panjang umur. Pesan itu yang saya pegang,” katanya. Wa Ode Rudiana meng4kui, tidak mudah untuk mer4wat keenam cucunya.

Apalagi, hidupnya juga serba kekvrangan. Namun, dia akan berusaha melakukan yang terbaik untuk mer4wat mereka hingga dewasa.

“Tetap saya r4wat, biar bagaimana pun. Kalau nanti saya tidak s4nggup, masih ada keluarga-keluarga saya yang boleh membantu,” katanya.

Mereka memberikan d0rongan m0ral dan santunan maupun keperluan sembak0.

Sementara hingga saat ini ramai masy4rakat memberikan b4ntuan terus kepada keenam anak y4tim pi4tu itu.

Orang ramai, berharap dan berd0a keenam anak y4tim pi4tu itu boleh membesar menjadi anak yang sihat dan berbakti kepada orang tuanya.

Sumber:berita online / theklasik via mimbarraudhah

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page NewsKini Ya.

PERHATIAN: Pihak NewsKini tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini

Be the first to comment on "P3sanan t3rakhir emak mereka ‘ t0long jaga anak saya ..jangan berikan kepada 0rang lain , termasuklah dari pihak su4mi ."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*