Ruginya Anak Perempuan Tak Mandikan Jenaz4h Ayah, Itulah Bakti Akhir Kita

Ruginya Anak Perempuan Tak Mandikan Jenaz4h Ayah, Itulah Bakti Akhir Kita

Saat menerima berita kemati4n melibatkan ahli keluarga terutama mak atau ayah yang melahir dan membesarkan kita, perasaan sedih pasti tid4k dapat dibendung. Rasa kehilang4n itu hanya mereka yang pernah teruji sahaja mampu berk0ngsi cerita.

Namun di sebalik kesedih4n yang kita rasai itu, ada beberapa perkara yang kita terlepas pandang terutama dalam bab memandikan jenaz4h ibu atau bapa.

Ramai di antara kita hanya menyerahkan urusan memandikan jenaz4h kepada pengurus jenaz4h kerana beranggapan mereka lebih faham dan sudah menjadi tugas mereka.

Masa yang sama, pasti timbul di fikiran kita bolehkah anak perempuan memandikan jenaz4h ayahnya atau anak lelaki memandikan jen4zah ibunya sebagaimana,

yang bermain di fikiran ramai anak muda. Bagaimana dengan aur4t dengan arw4h, bolehkah kita sebagai anak memandikan jen4zah berlainan j4ntina?

Anak-anak diharuskan bersama-sama membantu pengurus jen4zah dalam memandikan jenaz4h ibu bapa kerana itu bakti akhir. – Ustaz Hamdan

REMAJA menemuramah Pengurus Jen4zah Masjid Ikhlasiah, Bukit C2 Pantai Dalam, Kuala Lumpur Ustaz Hamdan Haji Yusof yang sudah berpengalaman lebih 20 tahun dalam pengurusan jenaz4h.

Boleh ke anak perempuan mandikan jen4zah ayahnya? Menurut Ustaz Hamdan, ti4da masalah untuk anak perempuan memandikan jenaz4h ayahnya kerana itulah bakti akhir se0rang anak terhadap ayah yang menjaganya dari lahir hingga besar.

Masa yang sama, ayah dan ibu adalah muhrim kepada anak-anaknya. Dalam Islam digalakkan untuk membantu menguruskan jen4zah ibu dan ayahnya sendiri berbanding dilakukan 0rang luar dari ahli keluarga itu sendiri.

HaI ini diharuskan kerana adalah lebih afdal anak-anak memandikan jen4zah ibu atau bapa mereka. Masa yang sama anak-anak boleh menyimpan,

rahsia pada arw4h andai ada kerana sebagai anak, tak mungkin kita membuka aib 0rang yang menjaga dan membesarkan kita, katanya lagi.

Bagaimana dengan aur4t? Menurut Ustaz Hamdan, dalam pengurusan memandikan jenaz4h, aib sentiasa dijaga kerana ia dituntut.

Ada kain yang menutupi bahagian kem4luan jen4zah ayah atau ibu kita. Peranan kita sebagai anak hanyalah membantu pengurus jenaz4h seperti mengg0sok tubuh, lengan, kaki dan sebagainya. Tapi dalam bahagian istinj4k,

biasanya dilakukan oleh pengurus jen4zah itu sendiri. Rugi sebenarnya kalau kita sebagai anak membiarkan 0rang lain melakukan itu semua kerana itulah bakti akhir kita kepada 0rang yang melahir dan membesarkan kita di dvnia ini.

Ramai anak-anak perempuan beranggapan mereka tid4k boleh memandikan jenaz4h bapa kerana soal aur4t sedangkan dalam pengurusan jenaz4h, aur4t si m4ti begitu dijaga.

Berdasarkan pengalaman, anak lelaki atau anak perempuan yang selalu memandikan jenaz4h berlainan j4ntina ini? Jelas Ustaz Hamdan, sepanjang penglibatannya dalam bab pengurusan jenaz4h,

dirinya melihat lebih ramai anak lelaki menguruskan jenaz4h ibu mereka berbanding anak perempuan melakukannya kepada arw4h bapa.

Mungkin anak-anak perempuan lebih t4kut dan tid4k ada keberanian memandikan jenaz4h. Mungkin juga terfikir tentang avrat dan sebagainya.

Kita kena ambil peluang ini kerana rugi sebenarnya jika tak berbuat demikian. Tid4k timbul soal aur4t kerana sebagai pengurus jenaz4h pun saya sendiri tid4k melihat avrat si m4ti. Kita ada kain menutup jenaz4h kerana walau si m4ti sudah meningg4l dvnia,

aibnya masih perlu kita pelihara baik-baik. Saya sarankan anak-anak muda bersama-samalah kita memberi bakti akhir pada ibu bapa kerana peluang ini hanya hadir seumur hidup sahaja,

katanya memaklumkan, suami atau isteri juga diharuskan bersama-sama memandikan jenaz4h pasangan masing-masing kerana ianya lebih afdal.

Bila ahli keluarga sendiri yang terlibat, kita boleh tutup aib jenaz4h kalau ada. Tapi itu juga bakti akhir kita untuk 0rang yang kita sayang semasa di dvnia ini,

katanya yang mengajak anak-anak belajar ilmu pengurusan jenaz4h ini kerana ia bukan saja berguna untuk ahli keluarga tetapi juga kepada masyarakat suatu hari kelak.

Sumber: Remaja.my

Be the first to comment on "Ruginya Anak Perempuan Tak Mandikan Jenaz4h Ayah, Itulah Bakti Akhir Kita"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*