Penduduk Acehh haIau pel4rian R0hingya ‘besar kepaIa’

ACEH: Sebanyak 114 pelarian etnik R0hingya yang terk4ndas di Desa Alue Buya Pasie, Aceh dihalau penduduk setempat kerana mereka ber4ng ditegur ketika cuba mel4rikan diri daripada pusat perlindungan sementara.

Lapor CNN Ind0nesia memetik Ketua Desa Alue Buya Pasie, Muslem berkata, ada pel4rian yang cuba menimbulkan kekec0han dalam kumpulan itu sehingga mereka berani mel4wan.

“Pada mulanya, penduduk setempat menangkap tiga pel4rian R0hingya yang cuba melarikan diri kemudian mereka ditegur supaya tid4k berbuat demikian.

“Namun, pel4rian berkenaan tid4k mengendahkan teguran yang diberi, malah berlalu pergi,” kata Muslem.

Jelasnya, selama ini, penduduk di kampung tersebut tid4k mempunyai masalah dengan pel4rian R0hingya yang terk4ndas, malah sering memberi mereka makanan dan keperluan asas yang lain.

Kata Muslem, penduduk setempat sudah berulang kali menegur gol0ngan itu supaya tid4k mel4rikan diri dan menunggu tindakan pih4k berku4sa untuk membantu mereka.

“Kita beri mereka tempat tinggal, makan, minum dan pakaian, namun mereka masih degil dan sehubungan itu, penduduk setempat membuat keputvsan untuk menghalau mereka.

“Ketika ini, kesemua 114 pelarian R0hingya tersebut sudahkan dibawa ke Ibu Pejabat Daerah Bireuen oleh pasukan tentera.

Sebelum itu, organis4si Suruhanjaya Tinggi Bangsa-Bangsa Bersatu Untuk Pel4rian (UNHCR) bercad4ng memindahkan pel4rian R0hingya tersebut ke pusat latihan kerja di Lhokseumawe.

Kesemua 114 pelari4n itu tiba di sini pada 6 Mac lalu selepas bot mereka terkand4s, namun tid4k dapat dipastikan tujuan sebenar gol0ngan tersebut.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page NewsKini Ya.

PERHATIAN: Pihak NewsKini tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini

Be the first to comment on "Penduduk Acehh haIau pel4rian R0hingya ‘besar kepaIa’"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*