“Sampai H4ti Biarkan Ayah Usung Tangki 0ksig3n” 5 Anak Lali Dim4rah 0rang Sekeliling

RAG4M se0rang lelaki warg4 em4s mengusung tangki 0ksigen menggunakan mot0sikal jenis skuter menyebabkan dia ‘popular’ di m3dia s0sial.

Namun, warga tva itu tidak kisah dengan pandangan yang dil3mparkan sebaliknya terus melakukan aktiviti harian seperti biasa bersama tangki 0ksigen yang kini menjadi ‘teman’ rapatnya.

Difahamkan, s0sok tubuh yang dikenali sebagai Razali Said, 61, turut membawa teman yang seberat 15 hingga 20 kilogram itu pergi melepak walaupun terp4ksa menariknya seperti bagasi.

Ketika dihubungi mStar, Siti Aisyah memberitahu, ayahnya merupakan penghid4p Pulmonary Edema iaitu p4ru-paru berair sejak Oktober 2021.

“Menurut d0ktor, peny4kit itu disebabkan b3rat badan ayah yang berlebihan dan 0besiti. Jadi, ayah akan s3sak naf4s.

Antara kom3n netiz3n,

Bah4ya Tu.. Takut Susah Nk C0ntrol Motor Masa Nk Selekoh..

Sikit Hari Lagi, Dia Gi Solo Rid3 Pusing Semen4njung.. Jemm

Hahaaha Macam Bapak I Sis . Baru 0perati0n Lutut ,Doc Bagi Cuti 3bulan ,3minggu Kemudian Dh P Kerja ,Jejalan Naik Moto Alahaiii

Jngn Dhlng,Biarkan Apa Pun Ayahanda Bonda Ingin Lakukan,Kita Blum Tntu Ada Utk Mereka Yg Penting Bagi Sj Apa Keinginannya Sentiasa Doa Yg Baik2

Org² Tua Kak Kalau Dh Biasa Berjln Memg X Boleh Duduk Rumah..Biarla Dia L3pak Mana Tau Jumpa Kawan² Lama Dia Sihat

Arw4h Ayah Sye Pun Camni,Sanggup Kluar Lepak,Bwk Tong Axygen,Takut Semput Hahaha,Hmm Tinggal Kenangan

Mcm Suami Sy Jugak Kalau Sakit Takleh Duk Diam Kat Rumah. Nak Jugak Kluar Ambik Fresh Air Katanyaa. W/Pun Bdn Dia B3sar Smput Skitdada Tp Nk Jln Jugak

Nape X Buat Galas, D3gil Bebenor Nk Mgeteh Jugok. Bi0 Lah, Dia Bosan Kt Rumoh, Nk Sembg Dgn Kawan

Biarkan Jew Janji Awk P4ntau Ayah.Kita Tak Tau Apa Dia Rasa.Arw4h Ayah Sy Pon Dulu Mcm Ni Jugak.Tp Hanya Tinggal Kenangan

“Lagipun, sejak bulan 10 dia mula meng4du s3sak naf4s dan sering dem4m. Masa tu, bila bawa ke klinik d0ktor susp3k ayah dijangkiti wabak C0 vld-19 dan kemudian ayah terus dihantar ke H0spital Bes4r Melaka untuk raw4tan susulan.

“Selepas pem3riksaan, Alhamdulillah ayah n3gatif C0 vld-19 tapi muncul pula sakit lain.

Eca bersama ayah dan ahli keluarganya yang lain.

“Dokt0r sarankan ayah mendapat raw4tan selanjutnya di h0spital sw4sta,” luah wanita berusia 34 tahun itu sambil bersel0roh menyatakan ayah tercinta adalah se0rang yang d3gil.

Bercerita tentang kesuk4ran yang dialami ayahnya, anak keempat daripada lima beradik ini memberitahu, bacaan 0ksigen pernah jatuh sehingga bawah 80 peratus selain mudah l3tih dan sukar bern4fas.

Malah, katanya, dia dan adik-beradik yang lain akan bergilir-gilir menjaga ayah kerana kesuk4ran untuk tidur malam.

“Ada satu hari tu, anak buah dia buat kenduri di Rawang Selangor. Kami dah pesan jang4n pergi dan berehat saja di rumah… tapi macam biasa ayah se0rang yang d3gil, jadi dia siap kemas baju untuk ke sana.

Keluarga di Rawang menantikan kehadiran ayahnya.

“Pagi dia keluar h0spital, malam tu juga dia siap nak ke Rawang dan sampai di sana sekitar jam 9 malam. Jam 11 malam saya dapat panggil4n yang ayah s3sak naf4s sekali lagi.

“Nasib baik masa tu saya dah hampir sampai ke Rawang, kemudian kami terus bawa ayah ke KPJ Rawang dan d0ktor minta ayah dihantar terus ke h0spital besar untuk raw4tan susulan. Tapi ayah tak mahu dan dia nak balik juga.

Ayah terus dimasukkan ke h0spital selepas pulang dari Rawang.

“Kees0kan paginya ayah hubungi kesemua anak-anak dia dan suruh ambil dia keluar h0spital. Mujur pihak h0spital kata boleh tapi kena terus balik Melaka sebab tak boleh berl3ngah.

“Nak dijadikan cerita, semasa dalam perjalanan pulang… tiba-tiba ayah dis3rang ses4k naf4s sekali lagi sehingga 0ksig3n dia turun ke paras 60 peratus dan setiba di Melaka,

terus masukkan ayah ke H0spital Oriental,” jelasnya yang kini menetap di Tangga Batu Melaka.

Masa awal-awal ayah usung temannya itu, 0rang sekeliling sangat terk3jut dan marah sebab dia dibiarkan bergerak sendiri… sedangkan masa tu kami tidak tahu apa-apa, yelah masing-masing sudah berkeluarga dan tinggal ber4singan

Menurutnya yang mesra disapa Eca, keadaan ayahnya pada masa ini masih baik namun terp4ksa bergantung dengan tangki 0ksig3n selain perlu meneruskan rawatan susulan.

Dia juga mendedahkan bahawa ayahnya pernah p0nt3ng jadual raw4tan yang ditetapkan.

“Dokt0r sarankan kami beli tangki yang bersaiz kecil supaya mudah dibawa tapi baj3t tidak mengizinkan. Oleh itu, mak akan selalu menemani ayah kerana terlalu risau tapi kadang-kadang mak pun ditingg4lkan.

“Masa awal-awal ayah usvng temannya itu, orang sekeliling sangat terkejut dan m4rah sebab dia dibiarkan bergerak sendiri… sedangkan masa tu kami tidak tahu apa-apa,

yelah masing-masing sudah berkeluarga dan tinggal berasingan,” jelasnya yang turut tertawa kecil.

Kerusi roda perlu dibawa jika mereka pergi bercuti.

Tambah Eca, sejak ayahnya berhadapan dengan masalah kesihatan, dia dan adik-beradik yang lain sangat sedih namun dalam masa sama berasa g3ram kerana mempunyai ayah yang d3gil dan tidak mahu mendengar cakap.

Luahnya, ayah lebih g3mar menghabiskan masa di luar walaupun terp4ksa membawa tangki 0ksig3n yang berat malah pernah pergi ke h0spital bersendirian untuk membuat pem3riksa4n.

“Memang suruh ayah duduk rumah saja dan pesan dia kalau nak ke mana boleh bagitahu supaya anak-anak bawakan. Tapi apakan daya,

dia lebih g3mar bergerak dengan skuter dan t4ngki 0ksig3n sahaja,” katanya sambil memaklumkan kesemua adik-beradiknya tinggal dalam jarak 10 kilometer sahaja.

Sumber Mstar via http://trendingsangat.pw/

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page NewsKini Ya.

PERHATIAN: Pihak NewsKini tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini

Be the first to comment on "“Sampai H4ti Biarkan Ayah Usung Tangki 0ksig3n” 5 Anak Lali Dim4rah 0rang Sekeliling"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*