Bandar Utama Di Malaysia Akan ‘Lenyap’ Pada 2050?

Terdapat kalangan kita yang prihatin terus membincangkan bagaimana seriusnya kes4n pemanasan gl0bal kepada dunia dan Malaysia turut menerima impak perubahan iklim yang akan berlaku dalam tempoh 30 tahun dari sekarang.

Satu kajian terbaru oleh Centre for Governance and Political Studies (Cent-GPS) yang menjalankan simulasi digital kesan pemanasan global dan perubahan iklim, menunjukkan beberapa bandar utama di Malaysia dijangka akan berada di bawah paras laut menjelang tahun 2050.

Hasil kajian yang membimbangkan apabila Cent-GPS menyenaraikan 9 negeri akan terjejas dengan beberapa bandar utama di negeri terbabit akan berada di bawah paras laut menjelang 2050 seperti yang dinyatakan di bawah :

Kajian baru menunjukkan bandar2 utama di 🇲🇾 akn berada di bawah paras air laut menjelang tahun 2050

Negeri2 yg terjejas:

  • Perlis
  • ⁰Kedah
  • Penang⁰
  • Perak⁰
  • N9
  • Terengganu
  • ⁰Pahang⁰
  • Kelantan⁰
  • Sarawak

Kajian ini menggunakan model CoastalDEM, pengukuran yg lebih tepat

Peningkatan paras air laut bermakna beberapa bandar utama berdekatan pantai di Malaysia mungkin akan tenggelam atau berada di bawah paras laut.

Pelabuhan Klang di Selangor mungkin akan tidak wujud lagi dan menjadi seperti Atlantis.

@CentGPS/Twitter

Kedah mungkin akan membentuk beberapa pulau baru.

@CentGPS/Twitter

Bagan Serai di Perak mungkin akan tenggelam atau berada di bawah paras air laut.

@CentGPS/Twitter

Sementara Pulau Pinang akan kehilangan banyak tanah besar.

@CentGPS/Twitter

Peningkatan paras air laut dunia akibat pemanasan global tidak dapat dielakkan berikutan kedudukan Malaysia yang dikelilingi lautan yang sedang mengalami peningkatan paras akibat glasier yang mencair di Kutub Utara dan Kutub Selatan.

@CentGPS/Twitter

Para saintis dan pengkaji seluruh dunia kini terus membuat kajian menyeluruh akan kesan perubahan iklim secara global sebagai amaran impak yang bakal berlaku dalam masa 30 tahun akan datang.

Amaran yang perlu mendapat perhatian lebih serius di kalangan rakyat Malaysia dengan memastikan kita sentiasa prihatin dan bekerjasama membentuk persekitaran mampan.

@CentGPS/Twitter

Juga bersama-sama berubah sikap dengan segera dalam membantu kerajaan mengubah dasar dan rancangan pembangunan negara dengan cara yang lebih mesra alam serta mengutamakan alam sekitar.

 

Sumber: EBOnline

Be the first to comment on "Bandar Utama Di Malaysia Akan ‘Lenyap’ Pada 2050?"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*