Jika $alah Seorang Ahl1 Keluarga Diuj1 Cov1d-19, Bacalah D0a Ini Agar U$ia Mereka Dip4njangkan.

Antara keri$auan hat1 kita semua ialah apabila ada ahli keluarga diuj1 pos1tif Cov1d-19. Lebih memer1tkan terpak$a dimasukkan ke Un1t R4watan Rap1 dan perlv dit1durkan di mana mereka perlv berjvang antara h1dup dan mat1.

Sebagai khal1fah dijad1kan di mvka bumi ini, di $aat keterbata$an waktu, kita di$arankan ber0a kepada Allah SWT. D0a ialah satu “rayvan” kita kepada Sang Khalik, tand4 bet4pa lem4hnya kita ditambah $aat dit1mpa uj1an terut4ma bila mel1batkan $oal hidup dan mat1.

D0a juga adalah h4rapan kita kepada Allah agar memanj4ngkan u$ia orang yang kita $ayang. Namun jangan sesekali berd0a dipanj4ngkan u$ia tapi kita terus bergelvmang dengan do$a dan mak$iat serta tidak pern4h taat kepada Allah. $ebaliknya berd0alah kepada Allah di $ebalik u$ia yang panjang itu kita dapat terus ber1badah kepada Allah.

Berikut adalah beberapa d0a yang boleh kita baca untuk orang tua dipanjangkan u$ianya.

D0a agar ibu ayah dip4njangkan us1a

اَللهُمَّ اغْفِرْلِىْ ذُنُوْبِىْ وَلِوَالِدَىَّ وَارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِىْ صَغِيْرًا. وَلِجَمِيْعِ الْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ، َاْلاَحْيَآءِ مِنْهُمْ وَاْلاَمْوَاتِ، وَتَابِعْ بَيْنَنَا وَبَيْنَهُمْ بِالْخَيْرَاتِ، رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَاَنْتَ خَيْرُالرَّاحِمِيْنَ، وَلاَحَوْلَ وَلاَقُوَّةَ اِلاَّبِاللهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيْم

Allaahummaghfirlii dzunuubii waliwaalidayya warhamhumaa kamaa robbayaanii shoghiiron. Walijamii’il muslimiina walmuslimaati, walmu’miniina wal mu’minaati al ahyaa’I minhum wal amwaati, wataabi’ bainanaa wa bainahum bil khoiraati, robbighfir warham wa annta khoirur raahimiina, walaa haula walaa quwwata illaa billaahil ‘aliyyil adhiimi.

Ert1nya: “Ya Allah, berikanlah ampvnan kepadaku atas do$a-do$aku dan do$a-do$a kedua orang tuaku, dan ka$ihanilah keduanya itu sebaga1mana mereka berdva menj4gaku ketika aku masih kec1l. Begitu juga kepada $eluruh kaum muslimin dan muslimat, semua orang yang beriman, lelaki mahu pun perempuan yang masih h1dup mahupun yang sudah men1nggal dun1a, dan ikvtkanlah di antara kami dan mereka dengan kebaikan. Ya Allah, berilah ke4mpunan dan bela$ ka$ihanilah kami kerana Engkaulah Tuhan yang penga$ih dan peny4yang dan tiada d4ya dan up4ya kami kecual1 dengan pert0longan-Mu.”

D0a agar kita dip4njangkan umvr, $ihat $elalu dan ditet4pkan im4n
Yap
اَللّٰهُمَّ طَوِّلْ عُمُوْرَنَا وَصَحِّحْ أَجْسَادَنَا وَنَوِّرْ قُلُوْبَنَا وَثَبِّتْ إِيْمَانَنَا وَأَحْسِنْ أَعْمَالَنَا وَوَسِّعْ أَرْزَقَنَا وَإِلَى الخَيْرِ قَرِّبْنَا وَعَنِ الشَّرِّ اَبْعِدْنَا وَاقْضِ حَوَائِجَنَا فِى الدِّيْنِ وَالدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَىْءٍ قَدِيْرٌ
Allaahumma thowwil umuurona, wa shohhih ajsaadana, wa nawwir quluubana, wa sabbit iimaananaa wa ahsin a’maalanaa, wa wassi’ arzaqonaa, wa ilal khoiri qorribnaa wa ‘anisy-syarri ab’idnaa, waqdhikhawaa-ijana fiddiini waddunyaa wal aakhirati innaka ‘alaa kulli syai-in qodiir.

Ert1nya : “Ya Allah, panjangkanlah umvr kami, s1hatkanlah ja$ad kami, terang1lah hat1 kami, tetapkanlah 1man kami, ba1kilah amalan kami, perlua$kanlah rezeki kami, dekatkanlah kami pada keba1kan dan jauhkanlah kami dari kej4hatan. Kabvlkanlah segal4 keperlvan kami dalam pada ag4ma, dun1a dan akhirat. $esungguhnya Engkau M4ha berkua$a atas seg4la $esuatu.”

D0a mem1nta di$elamatkan dan panjvng umvr

اللَّهُمَّ أكْثِرْ مَالِي، وَوَلَدِي، وَبَارِكْ لِي فِيمَا أعْطَيْتَنِي وَأطِلْ حَيَاتِي عَلَى طَاعَتِكَ، وَأحْسِنْ عَمَلِي وَاغْفِرْ لِي

Allahumma aktsir mali wa waladi wa barik li fima a’thoitani wa athil hayati ‘ala tho’atik wa ahsin ‘amali waghfirli.

“Ya Allah, perbanyaklah h4rta dan anakku serta berkah1lah kurn1a yang Engkav ber1kan padaku. Panj4ngkanlah umvrku dalam ket4aatan pada-Mu dan bagu$kanlah amalku sert4 ampun1lah do$a-do$aku.”

 

Sumber: Kashoorga

Be the first to comment on "Jika $alah Seorang Ahl1 Keluarga Diuj1 Cov1d-19, Bacalah D0a Ini Agar U$ia Mereka Dip4njangkan."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*