Tatkala Matahari T3rbit Dari Ufuk B4rat, Inilah Suasana Seluruh Um4t Manusia Ketika Itu!

APABILA kita merujuk bahan bacaan yang menyenaraikan tanda-tanda kecil kia’m4t, boleh dikatakan hampir semuanya sudah berlaku.

Antara tanda yang m4hsyur dan t3rbukti berlaku pada hari ini adalah wanita berpakaian, tetapi telan jr4ng. Se0rang wanita itu terdapat dua sifat padanya iaitu dia berpakaian dan dia juga telan jr4ng.

Berpakaian tetapi telan jr4ng itu maksudnya pakaian yang dipakainya memperlihatkan b3ntuk tu buh bad4nnya. Bahkan, lebih bvruk daripada itu se0rang wanita berpakaian, tetapi nampak kulit tu buh badan serta aur4t mereka untuk menarik perh4tian lelaki.

Selain itu, terdapat banyak lagi tanda-tanda kecil kia’m4t seperti masa berlalu begitu pantas, zih n4 dan fitn4h berl3luasa dan munculnya gaya hidup m3wah dalam kalangan um4t Islam.

Maka, selepas berlaku semua tanda-tanda kecil kia’m4t itu, pada bila-bila masa muncul pula tanda-tanda besar kia’m4t.

Di dalam kit4b Sahih Bukhari dan Sahih Muslim, terdapat enam tanda besar kia’m4t dicatatkan.

Dalam satu riw4yat Muslim, daripada Abu Hurairah, Nabi SAW bersabda yang bermaksud: “Bersegeralah dalam beramal sebelum datang enam perkara: Terbitnya matahari dari b4rat,

asap, Dajj4l, al-Dab4h, perkara khusus daripada kalangan kamu (kem4 tian) dan urusan umum (ki4mat).”

Kata ulama, pada setiap pagi perkara paling mereka t4kut ialah apabila bangun melihat sama ada matahari t3rbit dari sebelah timur atau t3rbit dari sebelah b4rat.

Sebelum matahari t3rbit dari barat, seluruh bumi ini akan g3lap. Kita boleh bayangkan, setiap pagi biasanya kita bangun tidur jam 5.30 pagi untuk bersiap-siap melaksanakan solat Subuh serta persiapan ke tempat kerja.

Bagaimanapun, setibanya di pejabat jam 9 pagi, kita melihat keadaan itu tidak seperti biasa di mana keadaannya masih g3lap.

Keadaan itu pastinya menyebabkan manusia berasa t4kut dan tertanya-tanya fen0mena berkenaan. Disebabkan suasana itu amat p3lik dan tidak pernah berlaku, pasti manusia mula p4nik dan keadaan menjadi k3coh.

Menurut pend4kwah, Ustaz Mohamad Wadi Annuar Ayub, terdapat riwayat menyatakan suasana g3lap itu berlaku selama dua hari dan riwayat lain menyatakan akan berg3lap selama tiga hari.

Katanya, seandainya g3lap itu berlaku selama tiga hari, bermakna pada hari keempat matahari tidak lagi muncul dari sebelah timur, sebaliknya dari sebelah b4rat.

Ketika seluruh penduduk bumi menyaksikan tanda besar itu, mereka mula beriman kepada Allah. Bagaimanapun, Allah sudah menutup pintu taub4t serapat-rapatnya.

Pada waktu itu, tidak berguna lagi taub4t serta segala amal ib4dat yang hendak dipers3mbahkan kepada Allah. Bagi yang ditakdirk4n masih hidup, mereka akan meneruskan kehidupan mengikut aj4l masing-masing.

Seandainya sepanjang usia yang berbaki itu, sese0rang bersungguh-sungguh melakukan ib4dat, namun Allah tetap tidak akan menerima amalannya.

Manakala bagi 0rang beriman, mereka akan hidup dalam keadaan beriman sehingga akhir hay4t.

Pada hari pertama matahari t3rbit dari bar4t itu mengambil masa selama setahun. Tempoh setahun itu seperti dinyatakan oleh Nabi SAW seperti hari-hari yang dilalui manusia.

Hari kedua juga panjang iaitu seperti sebulan. Berikutnya, hari ketiga panjangnya seperti seminggu manakala pada hari keempat baru ia kembali seperti biasa.

Ketika itu baru manusia menyedari betapa nikmatnya Allah kurniakan waktu malam. Pada hari ini, ramai manusia mengubah cara hidup mereka dengan tidur waktu siang, manakala malam mereka berjaga untuk melakukan perkara sia-sia.

Rasulullah menyatakan, apabila muncul tanda b3sar ki4mat pertama, maka akan muncul tanda-tanda besar lain.

Tanda besar kia’m4t kedua, ketiga dan seterusnya muncul dengan cepat sekali. Ia ibarat muti4ra di dalam satu ikatan di mana setiap satunya akan mengikuti yang lain.

Daripada Abdullah bin ‘Amr, Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Tanda-tanda (ki4mat) seperti mutiara yang tersusun pada seut4s benang, jika benang itu dip0tong maka sebahagiannya akan mengikuti sebahagian yang lain (j4tuh).” (Riwayat Ahmad)

Tanda besar kia’m4t seterusnya, keluar bin4tang berkaki empat yang akan mendatangi setiap manusia.

Allah berfirm4n yang bermaksud: “Dan apabila sampai masa berlakunya hukum4n atas manusia, Kami keluarkan untuk mereka sejenis bin4tang dari bumi,

yang akan menyatakan kepada mereka, bahawa manusia tidak meyakini ayat-ayat keterangan dan pengaj4ran Kami.” (Surah an-Naml, ayat 82)

Binat4ng itu akan berjumpa dan bercakap dengan manusia menggunakan bahasa yang kita fahami. Ia turut membawa dua alat iaitu t0ngkat Nabi Musa dan cincin Nabi Sulaiman.

Begitu antara tanda-tanda kia’m4t besar yang kedatangannya cukup mengg3 runkan hati kita. Hanya iman saja yang dapat meny3lamatkan kita daripada segala bentuk fitn4h dan uji4n berkenaan.

Sumber: hmetro

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page NewsKini Ya.

PERHATIAN: Pihak NewsKini tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini

Be the first to comment on "Tatkala Matahari T3rbit Dari Ufuk B4rat, Inilah Suasana Seluruh Um4t Manusia Ketika Itu!"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*