Diakui Yang Paling Taj4m Mengatasi Katana Dan Excalibur Serta Disalut Dengan Tekn0logi Nano, P3dang Salahuddin Al-Ayubbi Memeningkan Pengkaji Barat

Diakui Yang Paling Taj4m Mengatasi Katana Dan Excalibur Serta Disalut Dengan Teknol0gi Nano, P3dang Salahuddin Al-Ayubbi Memeningk4n Pengkaji Barat

P3dang yang diakui paling t4jam di dvnia oleh pakar metalurgi. Ket4jamannya mampu men3mbus baju zirah crusader, mem0tong dua p3dang l4wan, memb3lah peris4i dan batu tanpa mengalami ker0sakan pada matanya.

Kehebatan p3dang buatan Damsyik dan terkenal dengan panggilan P3dang Parsi ini telah mengatasi kehebatan p3dang Katana dari Jepun dan p3dang Excalibur milik Raja Arthur.

P3dang ini diperbuat besi Damsyik dengan teknik rahsia yang disaluti CNT (Carbon Nano Tubes) yang menjadikan ianya teramat t4jam dan lentur.

Seni pembuatan p3dang yang terahsia ini amat dikagumi oleh pu4k Barat dan kajian metalurgi moden setakat hari ini juga, masih tid4k berkeupayaan untuk menghasilkan p3dang berteknologi tinggi (teknologi NANO) dari peradaban Islam pada kurun ke-12 ini.

Apa itu CNT?

CNT merupakan suatu rantaian atom karbon yang terikat di antara satu sama lain secara heksagonal berbentuk silinder yang mempunyai diameter sekecil 1-2 nanometer.

Silinder CNT ini boleh mencapai panjang sehingga berpuluh-puluh mikron dan tertutup di bahagian hujung seolah-olah sebatang paip yang ditutup dikedua-dua hujungnya.

Pencirian yang dilakukan terhadap bahan ini juga menjelaskan bahawa CNT mempunyai kekuatan paling tinggi berbanding bahan lain. Ia juga mempunyai sifat kekonduksian elektrik melebihi kuprum dan logam.

Keunikan tiub karbon nano yang lain ialah mempunyai ketahanan terhadap suhu tinggi serta mempunyai jisim yang lebih ringan dari aluminium.

Teknologi NANO

Kehebatan P3dang Salahuddin Al-Ayyubi telah dibongkar oleh Prof Dr. Peter Paufler dari Jerman. Prof tersebut menjumpai CNT di dalam pedang tersebut bersama s3njata2 yang digunakan oleh t3ntera-t3ntera Islam pada ketika itu sewaktu p3rang S4lib.

CNT ini yang menjadikan p3dang t3ntera Islam ini sangat t4jam tetapi mudah lentur. Teknologi NANO ini menggunakan besi Damsyik yang juga dipanggil wootz. Bijih besi ini mengandungi,

sejumlah peratusan unsur Karbon. Selain besi dan karbon, unsur-unsur seperti Kromium, Mangan, Kobalt juga ditambah bagi menambahkan lagi kekuatan, ket4jaman dan kelenturannya.

Teknik pembuatan p3dang ini begitu rahsia sehinggakan hanya beberapa keluarga tukang besi di Damsyik saja yang menguasainya. Akhirnya pada kurun ke-18, teknologi pembuatan pedang ini telah pvpus. Apa yang tinggal hanyalah p3dang-p3dang,

t0mbak dan Pis4u yang kini tersebar di pelbagai Muzium di seluruh dunia. Sekadar mengingatkan kita bahawa Teknologi Hebat Peradaban Islam ini telah hil4ng di telan zaman.

Sumber: jagadita.com via islamituindah.my

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page NewsKini Ya.

PERHATIAN: Pihak NewsKini tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini

Be the first to comment on "Diakui Yang Paling Taj4m Mengatasi Katana Dan Excalibur Serta Disalut Dengan Tekn0logi Nano, P3dang Salahuddin Al-Ayubbi Memeningkan Pengkaji Barat"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*